En dag om gangen

Tekst: Nina Hvidsten.

En deilig høstdag får vi besøk av flotte og driftige Lise ved vårt senter i Hordaland. I august ga Lise ut boken Recoverybook, et verktøy hun selv laget for å komme seg ut av spiseforstyrrelsen, og som hun nå ønsker å dele med andre.

Lise Stokke HosethLise 26 år fra Trondheim, har hatt spiseforstyrrelser i varierende grad siden hun var 11 år. I 2014 fikk hun et kraftig tilbakefall som førte til at hun måtte sette livet på vent. Det var et vondt å innse hvor stor makt spiseforstyrrelsen fremdeles hadde.

– Selv om jeg har vært symptomfri med gode perioder har tankene rundt mat fremdeles vært der, og jeg merket at under stressede perioder ble de ekstra sterke. Men jeg tenkte at det bare var slik jeg var, at jeg aldri ville få et helt naturlig forhold til mat. Når jeg i 2014 fikk drømmejobben kjente jeg på et stor press, og tankene som hører spiseforstyrrelsen til, ble enda sterkere. Jeg tenkte jeg kunne være sterk nok til å bare ”bruke” spiseforstyrrelsen som en mestringsstrategi for en liten periode, men det gikk jo ikke bra. Jeg fikk et kraftig tilbakefall. Det var beintøft å se at tankene mine igjen var de samme tankene jeg skrev ned i dagboken når jeg var 11 år. Hadde jeg virkelig ikke kommet lenger?

Lise måtte vente et halvt år på behandling, og søkte etter noe konkret som kunne hjelpe henne i denne venteperioden. Men hun fant ingenting. Etter hvert oppdaget Lise at det å føre en matdagbok kunne hjelpe henne å få mer ro i tankekjøret rundt mat.

–Hele natten tenkte jeg på mat og jeg gledet meg til morgenen kom. Men så kom frokosten og tankene begynte å kverne over hva jeg skulle spise, hvor mye jeg skulle spise, hva er for mye, hva er for lite, og til slutt hadde jeg gjerne hoppet over hele frokosten. Tanken rundt måltidene ga så mye støy og kaos. Ett år etter jeg ble søkt til behandling møtte jeg min nåværende behandler. Han tipset meg om å føre matdagbok for å bli bevisst på mine egne følelser og tanker rundt måltider. I starten så jeg ikke helt poenget med det, men etter hvert som jeg noterte så jeg tydelig mine egne mønster og triggere.

Etter hvert utviklet Lise den blanke notatblokken til sin egen ”recoverybook”

– Jeg laget en bok for meg selv som skulle inneholde det jeg trengte for å fokusere på å bli frisk, med farger, motiverende sitater og ulike oppgaver. Den var i utgangspunktet kun tenkt for personlig bruk, men når jeg møtte andre med spiseforstyrrelser, så jeg helt klart at det er behov for et slikt verktøy. Derfor bestemte jeg meg for at dette er noe jeg må tilby til andre i lignende situasjon.

Et rigid forhold til mat med regler og ja-, og nei-mat, kjennetegner mange med en spiseforstyrrelse. Lise er klar på at det å bruke en slik bok ikke er noe man skal gjøre livet ut, og at det endelige målet er et naturlig forhold til mat. 

– Jeg har vært veldig bevisst på at boken ikke skal inneholde noen triggere som kaloriinnhold, bestemte matvarer,næringsinnhold og lignende. Under en spiseforstyrrelse kan den være en god hjelp til å få roet alle tankene som konstant svirrer i hodet om når, hvor og hva man kan spise. Jeg oppdaget i hvert fall en utrolig lettelse etter at jeg hadde fått planlagt alt og derfor visste til en hver tid hva som skal spises. Videre kan du  nullstille deg for hver dag og fokusere kun på den dagen du er på, ikke alt som har vært eller alt som kommer. Kanskje det viktigste av alt, er å kunne foreta en evaluering når uka er over. Dette gjør at man får en mye større oversikt over hva som fungerte og hva som ikke fungerte. Da blir det lettere å utvikle seg til neste uke. Det er rett og slett en bok hvor man kan være ærlig med seg selv og reflektere rundt sin egen bedring.

recoverybook

Lise har opplevd stor interesse for Recoverybook, og det er uvant å være så synlig og stå åpent frem med sin sårbarhet.

– Det største hinderet jeg måtte overkomme var å gå offentlig ut med min historie. Det satt langt inne å la fasaden falle og trosse skammen, men hvis boka kan gjøre dagen til én person lettere, er alt verdt det.

 

Recoverybook kan bestilles via recoverybook.no. Alle medlemmer av ROS får 30% rabatt på boken. Rabattkode finner du ved å logge inn på MinSide (til høyre i øverste meny)

Vi anbefaler at du i tillegg til å bruke boken har noen du kan snakke med. Vi i ROS er her for deg, enten via chat, mail, telefon eller via individuelle samtaler på våre sentre i Oslo, Bergen og Stavanger.

Følg også Recoverybook på Facebook; www.facebook.com/recoverybook og Instagram; @recoverybook_no.